12/30/2005

Život vesmír a vůbec aneb tohle a květiny na ženu platí :)

Google se stále ještě musí stydět, protože jeho Google Earth stále ještě nefunguje v bezproblémové verzi pod linuxem.
Trošku jsem pohledal, početl a pokomunikoval s kamarády a jako zábavnou náhradu jsem si prozatím zvolil vesmír.

Stellarium tvrdí, že pomocí něj můžete prozkoumat vesmír podobně jako z okna malým kukátkem, nebo menším speciálním dalekohledem.




možňuje si nastavit aktuální pozici, takže hvězdy by měly být vidět stejně jako z okna. Navíc přidává různá témata, jako například západ slunce, nebo krajinu, přes kterou hvězdy jakoby pozorujete.



Pěkná je i možnost, zobrazovat mytologické bytosti, tak aby vynikla souhvězdí.
Vzhledem k tomu, že je program určen pro hvězdárny a planetárie, poskytuje samozřejmě i spoustu informací o pozorovanch objektech a možnost promítat pomocí rybího oka (tedy na kulovou plochu).
Docela rád bych se na to někdy podíval za pomoci plátna a promítačky.


Program jsem našel díky doporučení v bezvadném linuxovém časopise LinuxEXPRES. Ale jsou samozřejmě dostupné i verze pro Winy a Macky.

Večerník mi poradil ke shlédnutí program CELESTIA
, který jsem však ještě nestihnul ani stáhnout, natož pak prozkoumat. Nabízí poznání vesmíru, cca 100.000 hvezd, planet, měsíců, komet a dokonce i vesmírných plavidel a satelitů. Vše ve velice krásné grafice, jak je jasně zřetelné ze screenshotů.



Vyzkoušejte a kdyžtak dejte vědtět. Samozřejmostí jsou verze pro všechny (3) operační systémy.



A poslední hračka je tentokráte opravdu hra. Včera večer jsem se u ní zasekl s Hienou na několik hodin, protože je opravdu zábavná a umožňuje hrát ve dvou až čtyřech hráčích na jednom počítači.
Jmenuje se to glTRON a princip je jednoduchý. Ve 3d areně jezdíte na "světelných" motorkách, které za sebou zanechávají ocas, jakousi zeď. Kdo se nabourá, ten prohrál.



Možná znáte 2d obdobu této hry ještě z osmibitů, která se jmenovala červi. Podobná je i hra Snake.
Celý nápad 3d motorek ala červy jsem poprvé viděl ve filmu TRON a podobný naápad byl použit i v knize Neila Stephensona Sníh.

Žádné komentáře:

Okomentovat